Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Cestopisy

Paříž, Eiffelovka a Mona Lisa 2014

Paříž…Město lásky. Jedno z nejnavštěvovanějších měst světa. Eiffelovka, Muzeum Louvre, Mona Lisa a její úsměv. François Mitterand. Tour de France. To vše a ještě mnohem víc vás napadne, když se řekne Francie. V této reportáži se podíváme do fotoarchivu a zaběhneme do dubna roku 2014.Tehdy jsem žila u svého kocourka Palinka. Palinek a moje hubaté, cynické Já spolu krásně ladili. Moje cynické Já už doma hlásí, že míříme za Lízou. Palinka to nezajímá, moje cynické Já žvatlá dál. Ale prosím tě, dyť víš, která Líza! Nee, ale máte už sbaleno? Jo šéfe! A už se necháme vést TGV vláčkem do Paříže.V hotelu v blízkosti centra nainstalováni, vyrážím do ulic. Okamžitě mne učaruje ta pohostinnost, která na mne čeká. Jako doma – ať se děje cokoliv, hezky relaxovat a i věci pěkně uklizené.Aprílové počasí ukáže svou teplou a příjemnou tvář. Hned brzo zrána obléhají obrovské masy turistů známé památky. Já si odpočinu v parku, to množství lidí je opravdu šílené. A to je ještě tolik ke shlédnutí!Jsem milovníkem historie a už se řítím do Muzea Louvre. Již svým zevnějškem je lákavé a rázem se ocitám v jiném světě. Muzeum je rozsáhlé a čeká mne dlouhá procházka.Po pár minutách spatřím úsměv, který zná celý svět. Mona Lisa. Nechám se unášet davem, ale jak velmi brzy zjistím, nebyl to moc dobrý nápad. Vpředu lidé stojí a fotografují, zezadu tlačí dav. Jsem tou masou tak sevřená, že se o mne pokouší mdloby. K mému velkému štěstí strážci vpředu uvolňují bariéru a dav se posouvá. Mohu vydechnout a stranou fotit, tak jak to mám ráda.Mé znalosti francouzštiny mi dovolují navázat konverzaci. Moje cynické Já jde na lov. A už žvatláme s bodyguardy. Ti se starají o bezpečí té krásy. I když krása je relativní. Jestli by Mona Lisa v dnešní společnosti vůbec přežila, bez toho, aby ji nikdo nešikanoval? Její baculaté tváře, její obočí, její šat…Její pravé jméno – La Gioconda je dílem italského malíře Leonarda da Vinci a datuje se do 16. století. V 18. století byl obraz v muzeu vystaven. V roce 1911 byl odcizen, v 60. letech minulého století poleptán kyselinou a poničen kameny. Dnes je obraz chráněn pancéřovým sklem.O to víc je ten obraz přitažlivý a tajemný. Různé kultury různého věku obdivují to nádherné dílo. Fotoaparáty, kamery, telefony…Každý chce mít vzpomínku. Mám radost z té impozantní atmosféry – co vše dokáže rozpoutat pohled na jeden obraz.Moje návštěva Louvre pokračuje. Muzeum je velmi hezky zařízené a nabízí velkou škálu výstav. Někdy dokonce takových, že se ptáte, co na nich bylo tak zajímavé, že bylo třeba je vystavit. Pozdním odpolednem končí můj výlet do minulosti.Vítá mne opět pařížská periferie. Z Louvre se dá krásně procházet parkem, kde spousta umělců předvádí své triky. Všední den v Paříži nabírá na obrátkách, měšťané žijí svůj život uprostřed turismu.V ulicích je rušno. Mladí lidé demonstrují, sedíc a připoutáni řetězy demonstrují před obchodem a skandují: Turkové jsou vrazi! Turkové jsou vrazi! Velmi se divím, co ty mladé lidi trápí, vytahuji kameru z batůžku a ještě než stihnu stisknout spoušť, přijíždějí Les Bleus – Policie. Prvně přijelo jen pár členů, ale později jich přibyde. Po půl hodině a několika zvědavcích pokračuji dál, třeba demonstrují ještě dnes. A kdo ví, možná to byl začátek vražedného útoku na redakci časopisu Charlie Hebdo, který byl spáchán o devět měsíců později. Má promenáda končí u Vítězného oblouku – Arc de Triomphe. Byl vystavěn Napoleonem Bonapartem jako vzpomínka na jeho vítězství v bitvě u Slavkova. Rovněž sem přijíždí peloton každoroční Tour de France. Hlavou se mi prohání různá sportovní jména. Jména, která jsem obdivovala za jejich sportovní výkony a jak se pak svět i já nestačil divit.Ačkoli jsem milovníkem přírody, nabízí město svou šarmantní kulisu. Zrcadlení mne vždy fascinuje. V hledáčku mám mladého muže, který právě telefonuje. Ostře a rozmazaně – jak je možné během sekundy zachytit tu samou situaci různými způsoby. Den odešel spat, večerní autobus zavírá dveře, dobrou noc, Paříž!V Paříži je opravdu spousta míst, která si zaslouží obdiv. Pohodlně se poflakuji ulicemi a ocitám se v Národním přírodovědném muzeu a k němu přilehlé botanické zahradě. Příroda se probouzí, užívám si dubnový den. Poté navštívím muzeum a hned od samého začátku jsem uchvácena dekorací. Jednoduchý trik – vypněte světla – dá o to víc vyniknout vystaveným exponátům.Protože se muzeum nenachází přímo v centru města, přichází spousta návštěvníků, ale jejich počet není tak obrovský a o to víc je návštěva muzea příjemnější. Výstava a exponáty jsou velmi zajímavé, spousta druhů zvířat a jejich evoluce podněcují k zamyšlení.Zpět na ulici všedního dne, zamířím do kavárny Starbucks. Pozoruji život tam za sklem, kam jdou ti lidé, co dělají, jak vypadá jejich den?V Paříži je spousta drobných restaurací a kaváren, kde se můžete ztratit v anonymitě města a také poznat jeho odvrácenou tvář. Jím teplou večeři a přímo z okraje svého talíře pozoruji bezdomovce, jak v odpadcích hledá jídlo. Jak později uvidím, najde dobře zachované jídlo s jen propadlým datem prodeje. Smím ho fotit při hledání.Paříži lze zcela jednoduše cestovat metrem. Cítím se jako v ráji, neboť lidé v temnotě podzemí a barvy reklam nabízejí nádherné motivy. Čím víc nastává noc, tím méně je lidí na cestách. Můj foťák fotí a najednou je hotovo. Má paměťová karta vypovídá službu a s ní se ztrácí další motivy ze života Paříže 2014. Stalo se mi to poprvé a zatím naposledy v mé fotografické kariéře.  Můj prodloužený víkend končí a já se vracím domů.Co vše se událo od roku 2014? Hodně – Palinek odešel dva roky na to do kočičího nebe. A přesně jak si to zařídil s ženským světem zde, zařídil si to i tam nahoře. Možná jste Paříž již navštívili a právě nostalgicky zavzpomínali, možná se tam chystáte. Motivaci máte, šťastnou cestu!